Co robić w przypadku przebicia opony rolniczej?
Opony to konieczny element wszystkich pojazdów, zapewniający możliwość przekazania momentu obrotowego bezpośrednio na podłoże i pozwalający na przemieszczanie się w wybranym kierunku oraz utrzymujący przyczepność, ułatwiający pokonywanie nierówności i pomagający w amortyzowaniu powstających wstrząsów. Ze względu na swą specyfikę, opony ulegają uszkodzeniom, a zwłaszcza przebiciom.
Dlaczego przebicie koła w maszynie rolniczej jest problemem?
Sprzęt rolniczy jest z reguły eksploatowany w trudnych warunkach terenowych, co wpływa również na używane ogumienie. Ciągniki rolnicze, kombajny i opryskiwacze, a także sprzęt ciągniony taki jak przyczepy transportowe czy maszyny uprawowe od pras do słomy po rozrzutniki obornika muszą radzić sobie z nierównościami, kamieniami, a przede wszystkim niezwykle dużymi obciążeniami mechanicznymi związanymi zarówno z charakterystyką realizowanych zadań, jak i masą samych urządzeń. Dodatkowo w grę wchodzi częste spuszczanie powietrza, które ma na celu podniesienie przyczepności i uciągu, a także redukcję nacisku, jaki maszyna wywiera na podłoże przez rozłożenie go na większej powierzchni. Warto pamiętać, że opony ciągników rolniczych często dociążane są też nalewaną do środka wodą. Wszystkie czynniki zewnętrzne oddziałujące na koła maszyn używanych w gospodarstwach rolnych sprawiają, że są one podatne na uszkodzenia, w tym zwłaszcza przebicia wynikające z najechania na ostre przedmioty. W takich przypadkach konieczna będzie szybka i sprawna wulkanizacja opon rolniczych. Będzie to tym ważniejsze, że jazda z uszkodzonym kołem może okazać się kosztowna z uwagi na ryzyko poważnej awarii maszyny oraz wynikające z takiej sytuacji zagrożenia dla bezpieczeństwa kierującego i innych uczestników ruchu.
Przeczytaj również: Jak dbać o opony rolnicze?
Jak naprawić koło maszyny rolniczej?
W przeciwieństwie do samochodów osobowych i ciężarowych większość maszyn rolniczych poza niektórymi przyczepami transportowymi nie jest wyposażona w koła zapasowe. W razie awarii nie można więc po prostu wymienić uszkodzonego koła i zastąpić go zapasem. Konieczny będzie demontaż i dostarczenie opony do serwisu zajmującego się wulkanizacją np. warsztatu Moto Pasja. Z takiej opcji można jednak skorzystać tylko wówczas gdy istnieje możliwość bezpiecznego zdjęcia koła i unieruchomienia maszyny na czas naprawy. Warunkiem jest również użycie dodatkowego sprzętu do podniesienia i przewiezienia koła, co okaże się niezbędne, jeżeli ma ono szczególnie dużą średnicę oraz wagę, jak w większości kombajnów, dużych opryskiwaczy czy najcięższych ciągników.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana