Artykuł sponsorowany

Jak rozwinęła się automatyka przemysłowa na przestrzeni lat?

Jak rozwinęła się automatyka przemysłowa na przestrzeni lat?

O automatyce przemysłowej mówi się co najmniej od 150 lat, ale jej idee sięgają starożytności. Zasadniczo jest to wykorzystanie takich urządzeń do produkcji, aby zmniejszyć zaangażowanie ludzi w jej proces. Czasem dotyczy to poszczególnych linii produkcyjnych, a niejednokrotnie całych działów czy nawet fabryk. Od kiedy datuje się początek rozwoju automatyki? Jakie zmiany zaszły od tego czasu?

Kiedy powstała automatyka przemysłowa?

Automatyka w postaci znanej dzisiaj rozwinęła się po drugiej wojnie światowej, gdy zaistniała potrzeba masowej produkcji, bez angażowania ogromnej liczby robotników. Dzięki temu koszty produkcji mogły zmaleć, co bezpośrednio przekładało się na ceny produktów. Pierwsze roboty przemysłowe powstały w latach sześćdziesiątych zeszłego wieku, ale powszechnie zaczęły występować w latach dziewięćdziesiątych. Od tamtego czasu obserwuje się rozwój automatyzacji, co szczególnie widać w czasach współczesnych.

Same roboty przemysłowe są jednak częścią automatyki przemysłowej. W skład tego zagadnienia wchodzą również obiekty zewnętrzne. Same roboty nie byłyby aż tak postępowe, gdyby nie mechatronika, która jako komponent robotyki zajęła się odtwarzaniem realistycznych ruchów wykonywanych uprzednio przez człowieka. Mechatronika odpowiada również za współpracę poszczególnych urządzeń.

Współcześnie istnieje wiele firm, takich jak FOR CONTROL, których profilem działalności jest projektowanie elementów automatyki dla potrzeb wielu firm produkcyjnych. Zajmują się one nie tylko produkcją kompletnych maszyn i linii produkcyjnych, ale także przygotowaniem stanowisk dowodzących i montażowych. Ich projekty to zazwyczaj kompleksowe rozwiązania, dotyczące integracji, sterowania i wizualizacji.

Gdzie stosuje się automatykę przemysłową?

Automatyka przemysłowa stosowana jest wszędzie tam, gdzie praca człowieka jest nieopłacalna, a często nawet niemożliwa. W zasadzie niewiele jest takich działów przemysłu, gdzie by nie można było spotkać jej elementów. Liderem na pewno jest tutaj przemysł motoryzacyjny.

Automatyka idealnie sprawdza się w przemyśle chemicznym, gdzie bezpośredni kontakt człowieka z niektórymi surowcami mógłby być dla niego bardzo niebezpieczny. To samo można powiedzieć o przemyśle ciężkim i metalurgicznym. Tak się jednak składa, że automatyka dostosowała się do potrzeb każdej branży, bo jej założenia są uniwersalne. Przede wszystkim chodzi tutaj o zmniejszenie wysiłku włożonego w wyprodukowanie danego przedmiotu oraz optymalizację wszystkich kosztów.

 

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.