Jak zbudowany jest pług śnieżny?
Widok pługów śnieżnych w zimowy poranek poprawia kierowcom humory, zwiastując bardziej bezpieczną jazdę po odśnieżonych ulicach i drogach. Służby komunale nie chcą być zaskoczone obfitymi opadami śniegu, stąd zazwyczaj dysponują odpowiednią ilością odśnieżarek. Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się, jak zbudowany jest pług śnieżny, masz dzisiaj okazję do uzupełnienia swojej wiedzy. Wystarczy przeczytać artykuł. Przy okazji dowiesz się, jakie są rodzaje odśnieżarek.
Pług śnieżny, jaki jest, każdy widzi, ale...
Pługi śnieżne przeznaczone są do usuwania nadmiaru śniegu z tak ważnych miejsc, jak drogi, autostrady i ulice, ale również z placów, parkingów i chodników. Oprócz zadań komunalnych niezastąpione są podczas obfitych opadów śniegu przy udrażnianiu pasów startowych na lotniskach. Na pierwszy rzut oka wszystkie pługi śnieżne wyglądają niemal tak samo. W rzeczywistości różnią się w zależności od typu i zastosowania. Z szerokim asortymentem pługów odśnieżnych zapoznać się można, odwiedzając stronę internetową producenta maszyn komunalnych SaMASZ w Zabłudowie niedaleko Białegostoku, który na krajowy i światowe rynki dostarcza też zamiatarki ciągnikowe, frezarki do pni, głowice koszące, kosiarki bijakowe, posypywarki do pojazdów komunalnych, mulczery i wiele innych maszyn komunalnych.
Pługi odśnieżne samochodowe
Dokładnie rzecz biorąc, pługiem nazywamy urządzenie, które montuje się z przodu pojazdu odśnieżającego na specjalnych zaczepach. Jest on odpowiedzialny za usuwanie zalegającego śniegu, błota pośniegowego i lodu sprzed jadącego pojazdu. Najczęściej są nimi samochodowe posypywarki przeznaczone do zimowego utrzymania szos, dróg i placów, których zadaniem jest jednoczesne odgarnianie śniegu oraz rozsypywanie na oblodzone nawierzchnie środków uszorstniających lub środków chemicznych w celu zapobiegania i likwidowania śliskości.
Budowa pługu śnieżnego
Choć, jak już wyjaśniliśmy, mamy do czynienia z różnymi rodzajami pługów śnieżnych, to ich ogólna budowa jest wspólna dla wszystkich typów urządzeń. Najważniejszym elementem każdego pługu odśnieżnego jest lemiesz połączony z odkładnicą. W zależności od modelu odkładnice są zróżnicowane pod względem profilu, wielkości oraz materiału. Niektóre cięższe typy pługów wyposażone są w dwie niezależnie sterowane odkładnice. Zadaniem odkładnicy jest odrzucenie zagarniętego śniegu na pobocze drogi. Za pracę odkładnic odpowiedzialny jest układ prostowodu, który łączy ją z ramą pośrednią. Dzięki systemowi hydraulicznemu i wydajnym siłownikom możliwe jest podnoszenie, opuszczanie bądź skręcanie odkładnicy w zależności od potrzeb. Kolejnym elementem pługu jest zasilanie hydrauliczne układu prostowodu, składające się z silnika elektrycznego oraz pompy hydraulicznej. Sterowanie pracą pługa odśnieżnego odbywa się z kabiny kierowcy za pomocą pulpitu sterującego.
Pługi odśnieżne klasy lekkiej
Lekkie pługi śnieżne przeznaczone są do odśnieżania chodników, placów i dróg osiedlowych. Do skutecznego usuwania śniegu nie wymagają dużej prędkości od maszyny. Dobrym przykładem jest lekkiej klasy pług City o dopuszczalnym obciążeniu czołowym do 1,5 tony. Wyposażony jest w dwuczęściowy zespół roboczy, który umożliwia pracę w pięciu pozycjach i w różnych kombinacjach odchyleń pośrednich. Przystosowany jest do pracy z łatwymi do manewrowania w środowisku miejski pojazdami o niewielkiej wielości i lekkiej konstrukcji. Pług odśnieżny City dostarczany jest z dwoma siłownikami zasilanymi z hydrauliki pojazdu, które umożliwiają niezależne, bezstopniowe sterowanie położeniem zespołów roboczych w zakresie do ± 30°. Możliwe jest także manualne, niezależne ustawienie obydwu odkładnic.
Pługi odśnieżne klasy ciężkiej
Ciężkie pługi przystosowane są do sprawnego usuwania zalegającego śniegu, lodu i błota pośniegowego podczas jazdy z dużą prędkością najczęściej na autostradach, drogach ekspresowych oraz na innych drogach i obiektach, które wymagają wysokiego standardu utrzymania. Pługi klasy ciężkiej montowane są na różnego typu samochodach ciężarowych, ciągnikach i specjalistycznych pojazdach komunalnych, takich jak np. posypywarki. W tej grupie ciężkiego sprzętu wyróżnić można pługi odśnieżne z serii Olimp. Zostały one skonstruowane specjalnie do pracy w najtrudniejszych warunkach. Dlatego świetnie spisują się w terenach górskich i wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z ponadprzeciętnymi opadami śniegu. Pługi Olimp mają wzmocnioną konstrukcję i duże gabaryty, co pozwala im na usuwanie nawet największych zasp śniegu. Ich dodatkową, ale istotną zaletą jest możliwość ich agregowania z różnymi typami pojazdów, włącznie z maszynami budowlanymi. Modele Olimp wyposażone są w dwie niezależnie sterowane odkładnice, bezstopniową hydrauliczną regulację odkładnic, uchylne lemiesze, hydrauliczne zabezpieczenie przeciążeniowe oraz w wiele innych elementów usprawniających prace odśnieżarek.
Budowa i działanie pługu wirnikowego
Specyficznym rodzajem maszyny do odśnieżania jest pług wirnikowy. Choć również przeznaczony jest do odśnieżania dróg, chodników, parkingów i placów, to jego zasada działania jest zupełnie inna. Pług wirnikowy zagarnia zaspy śnieżne za pomocą wirującego ślimaka frezującego, który wyrzuca śnieg na bok przez specjalny komin. Jest to wygodny w użytkowaniu i wyjątkowo skuteczny pług. Dla przykładu modele Tornado można podłączyć zarówno z przodu, jak i z tyłu ciągnika. Zaprojektowane są do odśnieżania zasp nawet do 1 metra wysokości. Maszyny zabezpieczone zostały przed korozją za pomocą kataforetycznej metody malowania KTL. Dzięki temu nie są narażone na korozję nawet podczas intensywnej eksploatacji. Płozy podporowe w pługu Tornado zostały wyposażone w mechanizm regulacji zaś ślimak w zabezpieczenie przed blokadą. Strumieniem śniegu można sterować poprzez odpowiednie nachylenie komina wyrzutowego.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana