Artykuł sponsorowany

Jaką techniką drukuje się książki?

Jaką techniką drukuje się książki?

Kiedy cyfryzacja dotknęła świat książek, czytelnicy podzielili się na dwa obozy: zwolenników ebooków oraz tradycjonalistów, którzy stawiali na sensoryczne doznania związane z lekturą. Zapach i dotyk papieru wciąż sprawiają, że właśnie ta druga grupa pozostaje liczniejsza. Sposób, w jaki dostarcza się treść znacząco różni się w obu sytuacjach. W wersji elektronicznej to dość oczywisty proces, jak jednak wygląda to w przypadku druku?

Produkcję książki można podzielić na trzy podstawowe fazy: prepress, press i postpress. Pierwszy etap określa się także jako DTP (ang. desktop publishing) i oznacza przygotowanie materiału. Obejmuje zarówno korektę oraz sprawdzenie formatowania samego tekstu, jak i wstawienie oraz odpowiednią obróbkę elementów graficznych. Należy pamiętać o wprowadzeniu informacji na temat wydawnictwa, szerokości i wysokości marginesów oraz wielkości formatu. Gotowy projekt przechodzi do kolejnego kroku – drukowania. Tutaj koncepcja zaczyna nabierać rzeczywistych kształtów za pomocą dwóch podstawowych metod: offsetowej oraz cyfrowej.

Popularne techniki druku

Chyba najbardziej efektywnym sposobem „materializacji” zapisanej treści jest druk offsetowy. W porównaniu do wersji cyfrowej to nieco bardziej zaawansowana technologia, wykorzystywana przede wszystkim do współpracy z wielonakładowymi wydawnictwami. Wyróżnia się obsługą metalicznych kolorów i jakością realizowanych projektów.

To metoda, która charakteryzuje się najwyższą z dostępnych rozdzielczości wydruku, dzięki czemu wszystkie zawarte materiały graficzne prezentują się na nienagannym poziomie - podpowiada pracownik drukarni AA Print w Mikołowie.

Technologię cyfrową uznaje się jako bardziej opłacalną przy realizacji mniejszych zamówień. Druk cyfrowy określa się jako jeden z najpopularniejszych systemów produkcji przy jedno albo kilkunakładowych wydań, jeżeli chodzi o druk książek. Katowice stanowią obszar działalności firm, które oferują zarówno technikę offsetową, jak i cyfrową. Obie wersje posiadają swoje mocniejsze i słabsze strony, jednak warto podkreślić, że te drugie zanikają przy odpowiednim dostosowaniu do charakteru projektu oraz wielkości zamówienia.

Jak wyglądają prace introligatorskie?

Ostatnią fazą produkcji książki jest tzw. postpress, czyli prace introligatorskie – czynności wykończeniowe. To tu trafiają arkusze po druku i przechodzą cały proces falcowania, szycia, krojenie i uszlachetniania tak, aby w końcowej fazie otrzymać pięknie oprawioną książkę. Dopiero po tym etapie książka rozpoczyna swoją dalszą podróż i wkrótce trafia do rąk czytelnika.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.