Na czym polega honowanie cylindrów?
Cylindry są częścią wielu konstrukcji mechanicznych. To właśnie w nich poruszają się tłoki, dlatego wymagania dotyczące jakości ich wewnętrznych powierzchni są bardzo wysokie. Musi być ona idealnie gładka albo pokryta ledwo zauważalną gołym okiem nieregularną fakturą obróbki. Aby praca tłoków przebiegała bez najmniejszych zakłóceń, cylindry muszą być także pozbawione błędów kształtu (np. owalności, stożkowatości czy falistości). Z tego względu najlepszą metodą ich obróbki jest honowanie.
Jakie funkcje pełnią cylindry w układach mechanicznych?
Niezależnie od rodzaju układu mechanicznego, w którym występują, cylindry pełnią w nich zawsze kilka bardzo istotnych funkcji. Po pierwsze stanowią ograniczenie ruchów tłoka. Porusza się on w osi cylindra ruchem posuwisto-zwrotnym. Po drugie są hermetyczną obudową tłoków, dzięki czemu możliwe jest utrzymanie znacznego nadciśnienia w przestrzeni roboczej. Po trzeciej chronią przed wpływem niekorzystnych czynników zewnętrznych. Po czwarte są odpowiedzialne za gospodarkę termiczną całego układu. Można je spotkać przede wszystkim w: silnikach tłokowych, pompach i sprężarkach tłokowych, a także w siłownikach hydraulicznych i pneumatycznych.
Na czym polega honowanie cylindrów?
Honowanie cylindrów to nowoczesna precyzyjna metoda obróbki ich powierzchni. Jest realizowana na specjalnych maszynach - honownicach. Umożliwiają one uzyskanie najmniejszych możliwych tolerancji wymiaru i odchyłek błędów kształtu. Usuwanie naddatku materiałowego odbywa się przy pomocy osełki do honowania. Składa się ona z dużej ilości ziaren ściernych, które są umieszczone w całej jej objętości i zespolone odpowiednim spoiwem.
Podczas honowania osełka styka się z obrabianym cylindrem dużą powierzchnią, dzięki czemu wyeliminowany został problem dużych nacisków jednostkowych oraz emisji dużych ilości ciepła. W rezultacie otrzymuje się idealną warstwę wierzchnią obrabianych otworów. Jest ona pozbawiona naprężenia i zmian struktury materiału, które powstają na skutek oddziaływania zbyt wysokiej temperatury.
Cylindry honowane są na honownicy poziomej. W trakcie procesu mogą być wykorzystywane kamienie honujące o różnej grubości ziarna. Głowica honownicy, w której umieszczone są osełki, wykonuje ruch obrotowy i posuwisto-zwrotny, dzięki czemu każde ziarno zakreśla linię śrubową. W ten sposób na honowanej powierzchni powstaje siatka krzyżujących się ze sobą pod odpowiednimi kątami rys, które pełnią funkcję kanalików smarnych.
Taki szlif nazywany jest szlifem krzyżowym. Dzięki niemu środek smarny ma zapewnione idealne warunki. Doskonale rozprowadza się bowiem po wewnętrznej powierzchni cylindra oraz rewelacyjnie i długo się na niej utrzymuje. Wielką zaletą honowania jest wydłużenie żywotności poszczególnych elementów poprzez poprawę ich współpracy ruchowej (w przypadku cylindrów poprawia się współpraca między pierścieniem a tuleją), zwiększenie wydajności i efektywności ich pracy oraz zmniejszenie emisji produktów ubocznych (np. spalin). Honowanie cylindrów to jedna ze specjalności firmy Jurgal.
Jakie cylindry są najczęściej honowane?
Honowaniu mogą być poddawane między innymi cylindry:
• siłowników hydraulicznych, • podwozi w przemyśle lotniczym, • bloków silników samochodowych, • sprężarek, • wytaczarek (jednoślimakowych, dwuślimakowych)
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana