Najczęstsze przyczyny uszkodzeń tłumików
Problem z uszkodzonym tłumikiem nie dotyka tylko właścicieli starszych modeli samochodów. Okazuje się, że z awarią układu wydechowego borykają się nawet posiadacze kilkuletnich aut. Aby pojazd prawidłowo działał, jego tłumik musi działać poprawnie. Chcąc wydłużyć żywotność tej części, warto poznać najczęstsze przyczyny ich uszkodzeń i odpowiednio im zapobiegać. Jak dochodzi do awarii tłumików? Wyjaśniamy.
Najczęstsze przyczyny uszkodzeń tłumików
Jedną z najpopularniejszych przyczyń występowania awarii tłumików, jest pojawienie się rdzy. W początkowym okresie jej ilość może być niewielka – niezareagowanie na czas sprawia jednak, że z czasem powierzchnia, którą zajmuje, zwiększa się, a w efekcie dochodzi do pogorszenia jakości blachy. Długotrwałe nieusunięcie uszkodzenia doprowadza do poważniejszych konsekwencji, m.in. do powstawania ubytków.
W takiej sytuacji, w zależności od skali zniszczenia, konieczne jest wymienienie tłumika na nowy bądź też zespawanie zniszczonych elementów – wyjaśnia ekspert z firmy SEMI.
Wśród przyczyn awarii tłumików znajdują się również szkodliwe związki znajdujące się w spalinach oraz wysokie temperatury. W efekcie ich oddziaływania na te elementy może dojść do zapchania układu wydechowego i zmniejszenia mocy samochodu, a nawet do pęknięcia układu.
Jak rozpoznać awarię układu wydechowego?
Rozpoznanie awarii układu wydechowego nie jest skomplikowane i nie wymaga użycia specjalistycznego sprzętu. Objawy są na tyle charakterystyczne, że każdy, nawet mniej doświadczony kierowca może zauważyć, że z pojazdem dzieje się coś nieprawidłowego. Wśród najpopularniejszych symptomów znajduje się głośna praca samochodu. Występowanie różnego rodzaju świstów i innych odgłosów świadczy o powstaniu szczeliny w kolektorze.
Awaria układu oddechowego może się również objawiać znacznym i nagłym obniżeniem mocy pojazdu i nierówną pracą silnika podczas postoju czy też podczas przyśpieszania. Część kierowców zauważa również, że w momencie uszkodzenia tłumika zauważalny jest wzrost średniego zużycia paliwa.
Chcąc uniknąć awarii omawianego podzespołu, warto postawić na ostrożną jazdę. Wszelkie zbyt szybkie i gwałtowne najazdy na krawężniki czy progi zwalniające może doprowadzić do delikatnych uszkodzeń konstrukcji układu, a stąd już krótka droga do powstania korozji i poważniejszych ubytków. Negatywnie na jakość konstrukcji wpływa również woda – nie zaleca się jeździć po głębokich kałużach czy wysokich zaspach śniegu. W przypadku zauważenia uszkodzeń mechanicznych należy możliwie jak najszybciej zadbać o ich usunięcie – pospawanie dziur czy też wymianę układu na nowy.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana