Usterki instalacji pneumatycznych. Przykłady i metody naprawy
Wykrywanie i usuwanie usterek instalacji pneumatycznych stanowi ogromny problem dla wielu mechaników. Układ pneumatyczny składa się z kilku istotnych komponentów, które ze sobą współdziałają. Z tego powodu tak istotne jest, aby poprawnie zdiagnozować problem i szybko go zniwelować. Jakie są, więc najczęstsze usterki w instalacjach pneumatycznych i jak je odpowiednio rozpoznać?
Jakie elementy wchodzą w skład instalacji pneumatycznej i z czego wynika ich uszkodzenie?
Największą trudność przy serwisowaniu instalacji pneumatycznych sprawia zdiagnozowanie usterki. Układ ten składa się z wielu komponentów, które są ze sobą połączone i współdziałają ze sobą. Jednym z elementów instalacji jest miech, zwany inaczej sprężyną pneumatyczną. Znajduje się on zazwyczaj na tylnej osi obok amortyzatora lub jest z nim zintegrowany. Do jego uszkodzenia dochodzi najczęściej z powodu zmęczenia materiału – usterkę może przyspieszyć brud, sól i woda z drogi, a czasami też olej z cieknącego amortyzatora.
Kolejnym komponentem układu pneumatycznego jest sprężarka lub inaczej kompresor, który osusza i spręża powietrze dostarczane do miechów, z którymi tworzy zamknięty, szczelny układ. Jego praca odbywa się na sucho, więc do uszkodzenia kompresora dochodzi prawie zawsze na skutek nieszczelności miecha i zbyt częstej pracy sprężarki. Jest to jeden z najważniejszych elementów układu, dlatego naprawa instalacji pneumatycznej zaczyna się od sprawdzenia tego właśnie komponentu. Trzecią składową jest kolumna pneumatyczna, która stanowi połączenie amortyzatora oraz miecha i jest montowana zwykle na przedniej osi pojazdu.
Jak naprawić instalację pneumatyczną?
Niepoprawne działanie któregoś z komponentów instalacji pneumatycznych powoduje lawinę kolejnych usterek, dlatego tak ważna jest poprawnie i szybko przeprowadzona naprawa instalacji pneumatycznej. W tym celu warto udać się do profesjonalnego warsztatu, takiego jak Kas-Team, który ma doświadczenie i zna doskonale sposób działania układu. W przypadku instalacji pneumatycznych już nieszczelność jednego z miechów powoduje, że kompresor będzie pracował przez cały czas, aby utrzymać odpowiednie ciśnienie w układzie. To doprowadzi do jego przegrzania i zatarcia, czyli do kolejnej usterki. W takiej sytuacji są dwa rozwiązania: wymiana kompresora na nowy lub jego regeneracja.
Aby natomiast naprawić miechy zawieszenia, można zdecydować się na jedną z trzech opcji. Jedną z nich jest kupno nowych miechów – ceny nie należą jednak do najniższych. Drugi sposób naprawy to oddanie miechów do regeneracji lub zakup miechów zregenerowanych. Jest to tańsze rozwiązanie, jednak trzeba upewnić się, że miech pochodzi ze sprawdzonego źródła. Trzeci sposób naprawy skierowany jest do tych osób, które nie są w stanie udźwignąć wysokich kosztów naprawy zawieszenia pneumatycznego. Dotyczy on jednak tylko wybranych samochodów – można w nich dokonać wymiany miechów na zwykłe metalowe sprężyny zawieszenia, mające taką samą wysokość, jak miech pneumatyczny.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana