Z jakimi kosztami wiążą się remonty przekładni planetarnych?
Większość maszyn musi być wyposażona w przekładnię napędową, która pozwoli na dopasowanie generowanego przez silnik momentu obrotowego i wytwarzanej prędkości obrotowej do potrzeb związanych z charakterystyką wykonywanych zadań. W wielu urządzeniach montuje się charakteryzujące się kompaktową budową, niewielką masą oraz dobrą wytrzymałością na obciążenia, a także trwałością przekładnie planetarne.
Jak jest zbudowana przekładnia planetarna?
Przekładnie planetarne różnią się od przekładni klasycznych tym, że w ich przypadku napęd jest przekazywany przez układ co najmniej trzech kół zębatych, tzw. satelitów, które znajdują się w tej samej płaszczyźnie. Stanowią one zespół, który porusza się wewnątrz uzębienia koła koronowego, mającego uzębienie wewnętrzne. W środku obrotu zespołu satelitów do przekładni dochodzi koło słoneczne, którego uzębienie przekazuje napęd, powodując ruch obiegowy satelitów. Ponieważ wałki, na których są one osadzone łączy jarzmo, generuje to ruch przekazywany na wałek napędzany. Choć budowa przekładni jest złożona, to wyróżnia się ona dużą trwałością, ze względu na równomiernych rozkład obciążeń. Z czasem, jak w każdym układzie mechanicznym potrzebny będzie jednak remont przekładni planetarnej. Przywrócenie pełnej sprawności jest dość pracochłonne, jednak koszt będzie o wiele mniejszy niż przy zakupie nowego podzespołu.
Jakie procesy będą potrzebne do przeprowadzenia remontu przekładni planetarnej?
Remont przekładni planetarnej rozpoczyna się od jej demontażu, czyszczenia oraz dokładnej weryfikacji stanu technicznego i zakresu uszkodzeń. W ramach przygotowań do naprawy dokonuje się precyzyjnych pomiarów elementów, które pozwalają na ustalenie właściwej geometrii poszczególnych zębatek. Po dokonaniu niezbędnych wyliczeń zwykle wyrównuje się ubytki materiałów, np. dzięki napawaniu, a niekiedy po prostu odtwarza całe części. Po uzyskaniu potrzebnej dokładności wymiarowej oraz chropowatości powierzchni element może być poddany koniecznym zabiegom ulepszania powierzchni metalu dzięki obróbce termicznej lub termiczno-chemicznej. Ostatnim etapem jest montaż kompletnego urządzenia. Koszt prac jest uzależniony od liczby wymaganych procesów i ich złożoności, trzeba go więc ustalać po dokonaniu wstępnych oględzin. Ze względu na to, że naprawy tego typu wymagają nie tylko dobrego oprzyrządowania, ale i dużego doświadczenia należy je zlecać odpowiedniemu wykonawcy. Dobrym wyborem będą Zakłady Mechaniczne Glimag, specjalizujące się m.in. w produkcji oraz naprawie i regeneracji urządzeń przemysłowych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana